وبلاگ آموزشی.نمونه سوال.سوال بیست.کنکوری.همه پایه های تحصیلی.کلیک کنید

تست زنی به شیوه‌ی زمان‌دار

نویسنده : امینی(مدیر وب سایت) | تاریخ : 8:30 - سه شنبه 18 تير 1392برچسب:کنکور,تست زنی سریع,تست,کنکور با کنترل زمان,پاسخ گویی سریع تست کنکور,تست زنی به شیوه‌ی زمان‌دار,زمان در کنکور,تست زنی زمان دار در کنکور,

تست زنی به شیوه‌ی زمان‌دار

مطالب و موضوعاتی شبیه جملات و عبارات روبرو فراوان از سوی داوطلبان و دانشآموزانی که خود را برای آزمون ســراسری آماده میکنند، شــنیده میشود. این گــروه از داوطلبان در سرگردانی نسبت به چرایی وقوع چنین اتفاقاتی به سر میبرند. تداوم این حیرت باعث خواهد شد تــا آرام آرام مسیری را که میپیمایند دچـــــار انحــراف شــده و طبیعتاً با تکــــرار کسب نتایج نامطـــلوب، استـــــرس و نگــــرانی، جایــگزین آرامــــشو اطمینانخاطر شـــود و کمکم با چیره شـــدن خسـتگی روحــی، ایــــن گروه از داوطلبان ترجیح دهنــد به یافتههای اندک خود قناعت کنند و نتیجه چنین قناعتی هرگز موفقیت دلخواه در کنکور نخواهد بود.

بررسی کوتاه و ساده پیرامون عملکرد و برنامهيی روزانهيی این داوطلبان، واقعیت شگفتآوری را مشخص میکند. واقعیتی که ممکن است در نگاه اول بسیار ساده به نظر بیاید اما بدون شک، نکتهای بسیار عمیق و دقیق است. بررسیها نشان میدهد که این گروه از داوطلبان نسبت به زدن تست و استفاده از تست به عنوان تمرین، در فقر به سر میبرند. این گروه از داوطلبان مشکل رایجشان این است: همان پرسشهایی را که در جلسهی آزمون نتوانستهاند پاسخ دهند، در شرایط عادی پس از آزمون، به خوبی و به راحتی جواب میدهند.

 

به طور خلاصه و به صورت اشاره، چند نکته را پیرامون تستزنی تذکر داده و سپس به تشریح یکی از اقسام تست یعنی تستزماندار خواهیم پرداخت.

1 - بکوشید پس از انجام هر مطالعه، تعداد کمی تست بزنید. (توجه کنید تعداد کم. به طور مشخص 10 تا 15 عدد.) اینکار به شما کمک میکند تا با الگوی تستی همان مطلبی که مطالعه کردهاید، آشنا شوید. در این صورت ذهن شما نظم منطقی بیشتری پیدا خواهد کرد.

2 - هرگز به صورت انبوه تست نزنید. انبوه زدن تست، مضرات فراوانی دارد. از جملهی این مضرات میتوان به تلف کردن تست، اتلاف وقت، ایجاد خستگی روحی ناشی از عدم اعتماد بهنفس و ... اشاره کرد.

3 - اصولاً تستها را به صورت گزینشی (Random) بزنید. اینکار سبب میشود تا تمام موضوع و مبحث مورد مطالعهی شما تحت پوشش تست قرار بگیرد.

4 - حجم تست را کم انتخاب کنید ولی دفعات تکرار را بالا ببرید. بالا بردن دفعات تکرار سبب افزایش تمرین و طبیعتاً باعث ماندگاری بیشتر مطلب خواهد شد.

 

اکنون به سخن اصلی خود باز میگردیم.

اگر دلایل مرتبط با درست، غلط زدن تست را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که بزرگترین عامل به اشتباه افتادن داوطلبان این است که میکوشند سرعت بیشتری به خرج دهند و صد البته که این سرعت باعث کاهش دقت خواهد شد. آیا واقعاً نمیتوان هم سرعت داشت و هم از دقت لازم و کافی بهرهمند بود؟

پاسخ این پرسش مثبت است. یعنی هم میتوان سرعت داشت و هم میتوان از دقت کافی برخوردار شد. مهمترین عامل در همگامی سرعت و دقت، زمان است. محوریت تلاش داوطلب پاسخگویی به تست است. تلفیق دو مقولهی زمان و تست، ما را به تست زماندار میرساند. یقیناً تسلط به مهارت استفادهی بهتر از وقت، جز با پاسخگویی به تست زماندار امکانپذیر نیست.

 

زدن تست زماندار فوایدی دارد که ابتدا به این فواید اشاره میکنیم و در ادامه به روش تست زماندار خواهیم پرداخت.

آ) بالا بردن سرعت:زمان گرفتن در هنگام تست باعث میشود تا در هر نوبت، تلاش کنید تا میزان وقت صرف شده را به زمان استاندارد نزدیک کنید. این تلاش دائمی باعث بالا رفتن مدوام سرعت، تا رسیدن به زمان دلخواه میشود.

مثال:بازیکن فوتبال مطابق با روشهای حرفهای باید بتواند طول زمین فوتبال (100 تا 110 متر) را در 10 ثانیه بدود. طبیعی است بازیکنی که هنوز مراحل مقدماتی را طی میکند، توان پیمودن مسافت در چنین زمانی را ندارد. او ابتدا این فاصله را در 20 ثانیه طی میکند که حتماً رکورد ضعیفی است.اما او در مراحل تمرین هر بار طول زمین را می پیماید، وقت میگیرد و آن قدر تلاش میکند تا سرعت رکورد خود را افزایش دهد و به رکورد معمول دست پیدا کند.

توضیح:شما پس از انجام مراحل ابتدایی مطالعه، 10 تست ریاضی را در 40 دقیقه حل میکنید؛ یعنی 4 دقیقه برای هر تست. در حالی که زمان استاندارد برای پاسخگویی به هر تست ریاضی 90 ثانیه است. به عبارت سادهتر، زمان لازم برای پاسخگویی به این 10 پرسش فقط 15 دقیقه است. وقتی تست زماندار میزنید، میکوشید ابتدا 10 تست را در 35 دقیقه، سپس 30 دقیقه و آنگاه 25 دقیقه انجام دهید و این زمانگیری را تا رسیدن به زمان مورد نظر ادامه میدهید. اصرار بر وقت از یک سو و نیز تعدد دفعات تکرار و تمرین از سوی دیگر باعث افزایش سرعت شما خواهد شد.

 ب) بالا بردن قدرت تنظیم وقت: ممکن است شما داوطلبی باشید که بگویید «من تستهایم را در زمان مناسب میزنم و گاهی وقت هم اضافه میآورم. آیا باز هم باید تست زماندار بزنم؟» پاسخ این پرسش مثبت است. چرا؟ باز هم یک مثال و دوباره توضیح.

مثال:بازیکن فوتبال کافی نیست که فقط بتواند طول زمین را در 10 ثانیه طی کند، بلکه مهم این است که بتواند توپ را وارد دروازه کند و یا هم تیمیهای خود را صاحب موقعیت مطلوب کند. اگر سریع دویدن بازیکن منجر به از دست دادن تمرکز ذهنی و کم شدن وقت وی شود، به گونهای که نتواند از این دویدن نتیجهی مثبتی برای تیمش کسب کند، این سرعت هیچ فایدهای نخواهد داشت.

توضیـح:داوطلب آزمون سراسری ممکن است سرعت بالایی در پاسخگویی به پرسشها داشته باشد، اما مهم این است که این سرعت توأم با دقت باشد و نتیجتاً او تعداد پرسشهای غلط کمتری داشته باشد و یا اصلاً اشتباه نداشته باشد.

اکنون این واقعیت را بدانید که وقتی تست زماندار میزنید، در حقیقت مغز خود را آموزش میدهید که زمان مناسب برای وقتگذاری روی هر تست را به صورت طبیعی تشخیص دهد و نتیجتاً فعالیت علمی شما با دقت همراه شود که چنین حرکتی به نتیجهی مثبت خواهد رسید. یادتان باشد که بازیکن فوتبال هم در زمان دویدن، محاسبات فیزیکی سرعت و شتاب انجام نمیدهد؛ ولی تمرین مستمر و نیز وقتگیری پیگیر او عملاً ذهن او را برای انجام یک عمل صحیح تربیت میکند. برای مغز شما نیز تستزماندار این وظیفهی تربیتی را به عهده میگیرد.

زدن تست زماندار سبب میشود شما بتوانید در جلسهی آزمون وقت خود را تنظیم کنید. یعنی هم با سرعت و هم با دقت تست بزنید.

اکنون ببینیم برای زدن تست زماندار چه نکات و موضوعاتی را باید در نظر بگیریم:

1 - مبحث:پس از انجام مطالعه لازم است تعدادی تست بزنید. اما یادتان باشد که این تست، آموزشی است نه زماندار. یعنی قرار است با زدن آن فقط الگوهای تستی درس را بشناسید. زدن تست زماندار مربوط به مباحثی میشود که آنها را قبلاً مطالعه کردهاید و به مفاهیم آن تسلط نسبی دارید. پس به طور طبیعی، تست زماندار با فاصلهی چند روزه نسبت به مطالعه انجام میشود. خلاصه: مبحثی را تست میزنیم که قبلاً مطالعه کردهایم.

2 - فاصله:اگرچه فاصله را در قالب برنامهی 3 روز، یکهفته، 15 روز، یکماه و سهماه برای مرور و یادآوری پیشنهاد میکنند، اما برای تست و تکرار آن رعایت چنین فاصلهای الزامی نیست. کافی است در برنامهی هفتگی خود ساعاتی را به تست درسها اختصاص دهید و بکوشید تا در آن ساعت برای مباحثی که تا قبل از آن زمان مطالعه کردهاید و تست آموزشی زدهاید، تست زماندار بزنید. در شرایط عادی این فاصله حدوداً 3 روز یکبار تکرار میشود.

 3 - زمان: برای زدن تست زماندار، زمان و ساعتی خاص لازم نیست تعیین شود اما اختصاص سـاعات آغازین روز از جهـــت همسانسازی با شرایط زمانی آزمون سراسری، مناسبتر به نظر میرسد. لیکن میتوان تست زماندار هر درس را با رعایت دروس تحلیلی و خواندنی، در فاصلهی دو وقت مطالعاتی قرار داد.

4 - وقت:یادتان باشد که در شرایط آزمونی، علاوه بر وقت که عامل بسیار مهمی است، اضطراب ناشی از آزمون نیز عامل پرفشاری است که شما و نتیجهی کارتان را تحت تأثیر قرار میدهد. به صورت طبیعی این اضطراب در شرایط غیرآزمونی وجود ندارد. میتوانید وقت مناسب برای پاسخگویی به تستهای انتخابیتان را قدری کمتر بگیرید که این وقت، تداعی کنندهی شرایط اضطراب آزمون باشد.

 5 - تعداد تست:مناسبترین کار این است که تست زماندار را به تعداد استاندارد آزمون سراسری انتخاب کنید. به این معنی که تست درسی مانند ادبیات را 25 تایی و تست درسی مانند شیمی را 35 تایی در نظر بگیرید. اینکار به شما کمک میکند تا با عدد تست در آزمون سراسری، همسازی بیشتری پیدا کنید.

6 - تعداد دروس:اگرچه ممکن است تصور شما این باشد که درس به درس تستزماندار خواهیم زد، اما چون در آزمون سراسری باید پاسخگویی دروس را به صورت آمیخته و در کنار هم انجام دهید، مناسب است بکوشید تستهای زماندارتان را هم چند درسه بزنید. هر چه تعداد درسهای برنامهی تست زماندارتان با تعداد درسهای آزمون سراسری نزديکتر باشد، همسانسازی بهتری انجام دادهاید.

 7 - منبع: ساختن تستهای همسنگ آزمون سراسری اگر نگوییم کاری محال، لااقل کار بسیار دشواری است. نسبت به اغلب تستهای تألیفی موجود در بازار، تردید جدی از جهت هموزنی و تشابه با آزمون سراسری وجود دارد. بنابراین توصیه میکنیم به عنوان منبع از همان تستهای آزمون سراسری و آزاد بهره بگیرید. البته میتوانید تعدادی از تستهای تألیفی را نیز در خلال تستهای سراسری و آزادتان قرار دهید. پرداختن به اینگونه تستها کمک میکند تا با الگوهای تستی بیشتری آشنا شوید.

 8 - روش: از آن جهت که در کتابهای تست و کمکآموزشی معمولاً تستها را به موضوعی مرتب میکنند، زدن تست به صورت مرتب (1، 2، 3، 4 و...) شیوهی قابل قبولی نیست. زیرا در این روش ذهن شما مطابق ترتیب و دستهبندی تستها پیش میرود و تقریباً امکان تلاش ذهنی به پایینترین میزان میرسد. اما پاسخگویی به تست به شیوهی گزینشی (Random) از آن جهت که ذهن را به خلاقیت و تلاش درونی بیشتر وا میدارد، روش بسیار مناسبی است.

برای عمل کردن به این شیوه میتوانید تستها را مضربی (2، 4، 6 و ... یا 1، 3، 6 و ... یا 4، 8، 12 و ... یا 5، 10، 15 و ... یا هر مضربی دیگر) انتخاب کرد.

همچنین میتوانید تستهای مورد نظرتان را از روی پاسخنامه و کاملاً به صورت پراکنده انتخاب کنید. در این روش کافی است متناسب با تعداد تستهای هر مبحث، در ابتدای آن پاسخنامهای را متصل کنید و در هر بار تستزنی به جای مراجعه به تستها، ابتدا شمارههای تست را از روی پاسخنامه گزینش کرده و سپس به تستها مراجعه کنید. در این روش ذهن شما به خلاقیت و تکاپوی بیشتری وادار خواهد شد. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر رجوع کنید به :

http://www.gozine2.ir/modules 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






سوال بیست : نظر فراموش نشه!ممنون از شما دوست عزیز
www.soal20.lxb.ir

 

آخرین مطالب

» تاریخ کنکورهای ۱۳۹۹ مشخص شد... ( 1399/02/19 )
» اطلاعيه سازمان سنجش اموزش کشور درخصوص تغيير تاريخ برگزاري ازمونهاي کارشناسي ارشد ناپيوسته و دکتري 99 ( 1399/02/09 )
» تاریخ دریافت کارت شرکت در کنکور 97+زمان اعلام نتیجه کنکور 97 ( 1397/01/06 )
» سامانه راهنمای انتخاب رشته مجازی سال 1396 ( 1396/05/18 )
» کانال تلگرامی سوال بیست ( 1453/04/21 )
» دیکشنری دانشجو ( 1396/04/21 )
» دانلود رایگان تحقیق پروژه آمار و مدلسازی ( 1395/01/16 )
» دانلود تحقیق پروژه آمار دبیرستان ( 1395/01/16 )
» دانلود پروژه درس آمار و مدلسازی سال دوم و سوم دبیرستان ( 1395/01/16 )
» دانلود رایگان پروژه آمار ( 1395/01/16 )
» پروژه آمار و مدلسازی سال سوم دبیرستان ( 1395/01/16 )
» پروژه آمار سال دوم دبیرستان ( 1395/01/16 )
» پروژه آمار رایگان پروژه آمار سال دوم ریاضی ( 1395/01/16 )
» دانلود رایگان پروژه آمار دبیرستان ( 1395/01/16 )
» پروژه آمار دانلود تحقیق آمار ( 1395/01/16 )
» دانلود رایگان پروژه آمار و مدلسازی دبیرستان ( 1395/01/16 )
» پروژه آمار سوم دبیرستان آمار و مدلسازی ( 1395/01/16 )
» پروژه آمار ( 1395/01/16 )
» جزوه فیزیک ۳ رشته ریاضی ( 1396/01/15 )
» نرم افزار اندروید دین و زندگی کنکور ( 1395/12/05 )
» اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور در خصوص تمديد مهلت ثبت نام در آزمون سراسري سال 1396 ( 1395/11/28 )
» زمان ثبت نام کنکور سراسری 96 ( 1395/11/04 )
» فهرست منابع سوالات ازمون سراسري سال 1396 بعلاوه حذفيات منابع ( 1395/09/17 )
» سوالات کنکور شیمی ۲ و ۳ به تفکیک فصل ها با پاسخ (۹۳-۸۵) ( 1395/09/14 )
» جدول برنامه زماني آزمونهاي سال 1396 سازمان سنجش ( 1395/08/10 )
» اطلاعيه سازمان سنجش اموزش کشور درباره ميزان و نحوه تاثير سوابق تحصيلي در ازمون سراسري سال 1396 ( 1395/07/10 )
» لغات رمزگذاری شده زبان انگلیسی ویژه آزمون ها ( 1395/06/20 )
» اطلاعیه جدید سازمان سنجش ( 1395/05/28 )
» خبرهای فوری از کنکور95 ( 1395/05/23 )
» اعلام نتیجه اولیه کنکور سراسری 95 ( 1395/05/20 )
» نفرات برتر کنکور 95+دفترچه انتخاب رشته+هشدار سازمان سنجش ( 1395/05/19 )
» کنکور حذف می شود یا خیر؟کنکور برای رشته های پر رقابت تا ۶ سال آینده حذف نمی شود ( 1395/05/02 )
» سوالات و کلید اولیه کنکور 95 ( 1395/04/31 )
» دانلود جزوه خلاصه و چکیده تکنیک های کنکوری درس دین و زندگی ( 1395/03/30 )
» مجموعه جزوات و سوالات نهایی با پاسخ درس جبر و احتمال ( 1395/02/12 )
» جزوه آموزشی و کنکوری درس آمار و مدل سازی ( 1395/01/17 )
» قانون اعمال معدل سال سوم متوسطه در کنکور سراسری ابطال شد ( 1394/11/20 )
» کنکور 95(آخرین خبر) ( 1394/11/19 )
» دهه ی فجر گرامی باد ( 1394/11/15 )
» مجموعه سوالات تشریحی فیزیک سوم متوسطه با پاسخ ( 1394/10/27 )
» دانلود نمونه سوالات شیمی اول – دوم – سوم و چهارم دبیرستان ( 1394/10/20 )
» تعرفه ثبت نام دريافتي از داوطلبان کنکور 95 ( 1394/09/04 )
» بودجه بندی سوالات کنکور تمام دروس رشته تجربی از سال ۸۸ تا ۹۴ ( 1394/09/04 )
» نرم افزار درصدیاب کنکور سراسری ( 1394/08/05 )
» محرم ( 1394/07/21 )
» تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 95 و 96 سراسری چگونه خواهد بود؟ ( 1394/07/01 )
» خداوند می بیند(تلنگر) ( 1394/07/01 )
» اسامی پذیرفته شدگان آزمون سراسری 1394 دبیرستان شهید رجایی تودشک ( 1394/06/23 )
» نتیجه نهایی آزمون سراسری 94 ( 1394/06/18 )